Sök:

Sökresultat:

373 Uppsatser om Hćllbar marknadskommunikation - Sida 1 av 25

En jÀmförelse av 6 aktuella bostadsomrÄden i Sverige med uttalad inriktning pÄ hÄllbart stadsbyggande

Under det senaste a?rhundradet har det dykt upp ma?nga miljo?problem som har lett till att vi idag ma?ste fokusera mer pa? en ha?llbar utveckling av va?ra sta?der.Allt fler ma?nniskor va?ljer att bo i sta?der och da?rfo?r a?r det viktigt fo?r va?r framtid att stadsplaneringen blir sa? ha?llbar som mo?jligt.Denna rapport beskriver och va?rderar 6 olika ha?llbara stadsdelar i Sverige. Dessa har identifierats och va?rderats utifra?n 6 ha?llbarhetsaspekter som anses vara viktiga.Studierna har begra?nsats till ha?llbar utveckling inom stadsplanering, de pa- rametrar som tas upp i examensarbetet ?En ja?mfo?relse av 6 aktuella bo- stadsomra?den i Sverige med uttalad inriktning pa? ha?llbart stadsbyggande? a?r; Transport, Social Ha?llbarhet, Gro?nskande Utomhusmiljo?, Ha?llbara Transporter, Ha?llbart Energisystem, Miljo?anpassade Bosta?der & Lokaler, Ha?llbart Vatten & Avlopp och Ha?llbar A?tervinning. .

En soffa

Mitt ma?l har varit att skapa ett koncept fo?r en modulsoffa fo?r offentlig miljo? som i sa? stor utstra?ckning som mo?jligt a?r ekologiskt ha?llbar. Jag har samarbetat med mo?belproducenten Lammhults mo?bel AB. Utifra?n min egen ide? om vad som utma?rker en ekologiskt ha?llbar mo?bel har jag lyssnat in mig pa? producentens o?nskema?l och da?refter fo?rdjupat mig i kravspecifikationen genom att underso?ka olika materialalternativ, funktion och form.

H?llbar Utveckling inom Modebranschen - En studie om modebranschens f?rb?ttringsm?jligheter ang?ende h?llbarhetsarbete

Inledning: Modebranschen har en g?ng i tiden betraktats som att vara h?llbar d? det exempelvis producerades plagg i sm? kvantiteter. Chinnaduraim (2023) konstaterar att modeindustrin har gjort betydande framsteg inom h?llbart mode, men hon p?pekar att det ?terst?r mycket arbete. Vilka ?tg?rder kan modef?retag vidta f?r att fr?mja h?llbar utveckling inom branschen? F?r att fr?mja h?llbar utveckling inom modebranschen ?r det avg?rande att modef?retag engagerar sig inom de centrala teman: Cirkul?r Fashion, Greenwashing och Grassroot Movement. Syfte: Studiens syfte ?r att unders?ka hur modef?retag kan jobba med h?llbar utveckling inom modebranschen. Metod: En kvalitativ metod har till?mpats d?r studiens datainsamling best?r av semi-strukturerade intervjuer samt offline observationer. Slutsats: V?ra resultat tyder p? att modef?retag borde till?mpa CF-modellen d? den p?pekar hur modef?retag borde endast v?lja ett typ av material f?r att underl?tta kl?dernas demonteringsprocess.

Hur man blir yrkesverksam inom grafisk design och illustration : Fyra designers tankar om att bli etablerad i branschen

Mitt ma?l har varit att skapa ett koncept fo?r en modulsoffa fo?r offentlig miljo? som i sa? stor utstra?ckning som mo?jligt a?r ekologiskt ha?llbar. Jag har samarbetat med mo?belproducenten Lammhults mo?bel AB. Utifra?n min egen ide? om vad som utma?rker en ekologiskt ha?llbar mo?bel har jag lyssnat in mig pa? producentens o?nskema?l och da?refter fo?rdjupat mig i kravspecifikationen genom att underso?ka olika materialalternativ, funktion och form.

Gestaltande av en mötesplats : Att förena visioner i Alby

Mitt examensarbete fra?n Designprogrammet ? ha?llbar utveckling, a?r en under- so?kning av flera dimensioner. Det o?vergripande arbetet a?r ett platsspecifikt insamlande av framtida visioner hos inva?nare, kommun och kreato?r. Visualiseringen involverar samtliga av de ovan na?mnda parterna i skapandet av en ny mo?tes- plats i ett medialt kategoriserat miljonprogramsomra?de.

Ha?llbar utveckling ur ett fo?retags perspektiv : En fallstudie om hur Haglo?fs Scandinavia AB integrerar ha?llbar utveckling i sin marknadsfo?ring

Vi lever idag i ett samha?lle fullt av obalanser. Det ga?r att se hur ett konsumtionssamha?lle va?xt fram, grundat i en o?kad tillfredsta?llelse o?ver materiella ting. Ett samha?lle som besitter oha?llbara verktyg och ideal fo?r att skapa va?lsta?nd, och i sin tur har negativ pa?verkan pa? miljo?n.

Hey princess: Miljöanpassning av en sÀng med fokus pÄ material

I uppsatsen sta?lls fra?gan hur mycket material som kra?vs fo?r en god natts so?mn. Projektet har utga?ngspunkten i ha?llbar utveckling med fokus pa? material, a?mnesstudier go?rs dels i ha?llbar utveckling men ocksa? i ergonomi och sa?ngen som fenomen. Metoder som anva?nds i projektet a?r intervjuer, marknadsunderso?kning, litteratur och a?mnesso?kning.

Ha?llbar matkonsumtion : En underso?kning av studenters relation, a?sikter och vanor ga?llande miljo?ma?ssigt ha?llbar matkonsumtion

Som ett resultat av det senaste a?rhundradets snabba populationstillva?xt i kombination med en livsstil vilken inneburit o?kad konsumtion, sto?rre naturresursuttag och o?kande miljo?pa?frestningar, sta?r vi nu info?r stora utmaningar fo?r framtiden. En viktig del av begreppet ha?llbar utveckling a?r konsumtionen som i stor grad blivit en del av va?r livsstil. Mat och dryck utgo?r i Europeiska Unionen ungefa?r en fja?rdedel av husha?llens totala miljo?pa?verkan, och hur vi va?ljer att konsumera livsmedel har sa?ledes en stor inverkan.

Upplevelsebaserad kommunikation : Och dess betydelse för marknadskommunikation i framkant

Marknadskommunikation Àr en bransch i stÀndig utveckling. Företag söker nya, smarta sÀtt att nÄ ut till sina konsumenter som stÀller högre krav pÄ att varumÀrken engagerar och aktiverar dem. Företag Àr i behov av att ligga i tÀten inom utvecklingen av marknadskommunikation för att sÄledes stÀrka differentieringen av företagets utbud av produkter och tjÀnster. Denna studie syftar till att bidra med förstÄelse för vad upplevelsebaserad kommunikation Àr och om den har nÄgon betydelse för marknadskommunikation i framkant och i sÄ fall, vilken? Vi har genom ett hermeneutiskt förhÄllningsÀtt och en induktiv ansats analyserat empiri som genererats under vÄra intervjuer med noga utvalda informanter.Studien visar att marknadskommunikation i framkant Àr insiktsfull och att den skapar engagemang dÀr det finns en stÀndig vÀxelverkan mellan företaget och konsumenterna.

Kalhygge : SkÄpets kÀlla

Mitt examensarbete fra?n Designprogrammet ? ha?llbar utveckling, a?r en under- so?kning av flera dimensioner. Det o?vergripande arbetet a?r ett platsspecifikt insamlande av framtida visioner hos inva?nare, kommun och kreato?r. Visualiseringen involverar samtliga av de ovan na?mnda parterna i skapandet av en ny mo?tes- plats i ett medialt kategoriserat miljonprogramsomra?de.

Ödebygdsmusik : att grĂ€va dĂ€r man stĂ„r

Mitt examensarbete fra?n Designprogrammet ? ha?llbar utveckling, a?r en under- so?kning av flera dimensioner. Det o?vergripande arbetet a?r ett platsspecifikt insamlande av framtida visioner hos inva?nare, kommun och kreato?r. Visualiseringen involverar samtliga av de ovan na?mnda parterna i skapandet av en ny mo?tes- plats i ett medialt kategoriserat miljonprogramsomra?de.

OhÄllbar marknadskommunikation av seriösa hÄllbarhetsaktörer: en fallstudie av H&M och Max

Problem: Företag Àgnar sig Ät ett seriöst hÄllbarhetsarbete, men det finns anledning att tro att detta inte speglas i deras marknadskommunikation. FörÀndringar i marknadskommunikation tenderar att vara konservativa, dÄ företag vÀntar pÄ en indikation frÄn marknaden för ökat intresse av hÄllbara produkter.Syfte: Huvudsyftet med arbetet Àr att undersöka huruvida företag inom ?fast fashion?- och ?fast food?-industrierna som gör ett gediget hÄllbarhetsarbete ocksÄ anvÀnder en marknadskommunikation som Àr ohÄllbar. Som en del av detta arbete kommer en grundlÀggande definition av ohÄllbar marknadskommunikation att konstrueras genom teoristudier.Metod: En kvalitativ undersökning har anvÀnts, dÄ en fallstudie med bildanalys har genomförts, med empirisk data hÀmtad frÄn företagens marknadskommunikation.Teori: Den teoretiska referensramen grundar sig i teorier kring marknadskommunikation, hÄllbarhetsaspekter och konsumtionssamhÀllets konstruktion.Resultat: Det empiriska materialet redovisas genom fallstudieberÀttelse, baserad pÄ bildanalysen av marknadskommunikationsmaterial som utförts och den analysmodell som har konstruerats.Analys: Empiriska data som insamlats har jÀmförts med de teorier som vi anvÀnt oss av i den teoretiska referensramen. Resultaten har analyserats för att hitta övergripande likheter inom företagens marknadskommunikationSlutsats: Företag inom ?fast fashion?- och ?fast food?-industrierna som arbetar seriöst med hÄllbarhetsarbete kan ocksÄ anvÀnda en ohÄllbar marknadskommunikation enligt den definition som har konstruerats..

Ekoturism, hÄllbarhet och miljömedvetenhet : En studie gÀllande hÄllbarhet och ekoturismen av svenska turismföretag

HÄllbarhet Àr nÄgot som idag a?r ett allma?nt begrepp, det a?r na?got som ma?nga i sina vardagliga liv har anammat vad det ga?ller att till exempel handla ekologiska varor och sopsortera. Men hur ta?nker vi na?r det kommer till resande, har vi samma krav pa? att turismindustrin ska vara ha?llbar och ekologisk som vi har pa? det vardagliga utbudet? I denna kandidatuppsats har vi valt att titta pa? ha?llbarhet och ekoturism i Sverige. Syftet med uppsatsen a?r att titta pa? hur olika fo?retag arbetar med ha?llbar utveckling vad det ga?ller turism och hur de ser pa? den utveckling som har skett de senaste a?ren.

FörbÀttrad orderhantering

Marknadskommunikation Àr en bransch i stÀndig utveckling. Företag söker nya, smarta sÀtt att nÄ ut till sina konsumenter som stÀller högre krav pÄ att varumÀrken engagerar och aktiverar dem. Företag Àr i behov av att ligga i tÀten inom utvecklingen av marknadskommunikation för att sÄledes stÀrka differentieringen av företagets utbud av produkter och tjÀnster. Denna studie syftar till att bidra med förstÄelse för vad upplevelsebaserad kommunikation Àr och om den har nÄgon betydelse för marknadskommunikation i framkant och i sÄ fall, vilken? Vi har genom ett hermeneutiskt förhÄllningsÀtt och en induktiv ansats analyserat empiri som genererats under vÄra intervjuer med noga utvalda informanter.Studien visar att marknadskommunikation i framkant Àr insiktsfull och att den skapar engagemang dÀr det finns en stÀndig vÀxelverkan mellan företaget och konsumenterna.

Marknadskommunikation : Sinnesmarknadsföring inom klÀdbutiker beroende pÄ om den Àr riktad mot mÀn eller kvinnor

Genom att tillÀmpa sinnesmarknadsföring i butikens marknadskommunikation sÄ kan konsumenterna bli mottagliga för det budskapet som sÀnds ut till dem. DÀremot Àr det fÄ marknadsförare som idag arbetar aktivt med sinnesmarknadsföring. DetÀr en viktig del i att driva en butik dÄ denna kommunikation kan vara en helt avgörande faktor i hur mÀnniskan upplever butiken och produkterna. Syftet meduppsatsen Àr att analysera hur butikschefer tillsammans med medarbetarna arbetar med sinnesmarknadsföring samt hur konsumenterna pÄverkas av detta. Uppsatsens undersökning kommer att ge svar pÄ hur olika marknadsföringssÀtt skiljer sig beroende pÄ vem den riktar sig mot.

1 NĂ€sta sida ->